septiembre 29, 2023

SISÈ DE PRIMÀRIA- Propietats textuals-LLENGUA CATALANA

 


ADEQUACIÓ TEXTUAL

ACTIVITAT. Indiqueu quin text és adequat:
• En un prospecte de medicaments: “Si preneu moltes pastilletes, podeu tenir caguetes i grans a la cara”. 
 “Prendre’n més quantitat que la prescrita pel metge pot ocasionar dolor gastrointestinal i problemes cutanis”.
• En una invitació del rector de la universitat: “Demà, jornada de portes obertes, per poder veure el meu local. Si veniu, us donaré de menjar”.
 “Jornada de portes obertes a la universitat. Hi haurà un refrigeri per a tots els assistents”.

COHERÈNCIA
“Anava passejant i em vaig trobar un euro. Com que venia del metge, anava mirant a terra. Vaig poder arribar aviat a casa de la meva mare. La meva mare no és cosina de'n Joan"
“Vaig sortir d'hora de la consulta del metge i vaig decidir anar a casa de la meva mare; com anava mirant a terra,  vaig trobar un euro”.
• “Va pujar per les escales de la catedral. Era de nit, però no plovia. Per cert, que no havia parlat amb el meu germà de tu. I ara tinc son.”
COHESIÓ
 “Un treballador va trobar un tornavís a terra. Aquest treballador va preguntar de qui era el tornavís, i ningú no va contestar al treballador; aleshores el treballador es va posar el tornavís a la seva butxaca.” 
 “Un treballador va trobar un tornavís a terra i va preguntar de qui era. Com que ningú no li va contestar, se’l va posar a la butxaca”.

LENGUAJE FORMAL E INFORMALLenguaje formal e informal